fbpx

Klistremerker til alle formål

Hvis du er på jakt etter rimelig markedsføring, kan selvklebende klistremerker med firmalogo være løsningen. De er enkle å feste, enkle å se, og enkle å spre. Nå kan du spare penger på å bestille mindre opplag enn tidligere.

19. mars 2019 - Av Hilde Christie Wright, Novateur Design og kommunikasjon

De fleste firmaer har behov for selvklebende merker.

– De trenger dem til å klistre på kataloger, konvolutter eller eiendeler, sier Ståle Nilsen, daglig leder i AXI. 

Det er ikke sikkert mange tenker på det, men klistremerker er en rimelig form for markedsføring, sier han. Mange trenger merker, men det kan sitte litt langt inne å skaffe dem. 

Konturskårede klebemerker

I den lyse produksjonshallen på Rælingen spytter Mimaki UV-maskinen ut ark etter ark med klistremerker. Disse står det Bjerke ventilasjon på. Maskinfører Ola følger intenst med for å sjekke at trykk og farge blir perfekt. -Dette er en maskin som gir mange muligheter. Se bare her! Ola peker, mens UV-stråler farer over arket og herder trykket nesten i samme øyeblikk som det forsvinner ut av maskinen og havner i bunken med de andre. 

-Vi kan trykke klistremerker i alle former. Mønster og farge har ingen begrensning, heller ikke kompliserte former. Det er mange muligheter for å variere formen, så de fleste logoer og budskap er innenfor. Konturskjæringen er nøyaktig og kvaliteten er bra.


Mennesket er ennå ikke overflødig ovenfor intelligente maskiner, så Ola følger trykkeprosessen nøye. Hvorvidt UV-strålende gir glød til vinterkroppen er derimot usikkert. 


Mindre opplag

Axi har i en årrekke trykket klistremerker til profesjonelle i byggebransjen og byggrelaterte selskap. Med den nye maskinen gjør de hele jobben selv i egne lokaler.

– Hva er det den nye maskinen kan som den forrige ikke kunne? – Denne printer og skjærer. Skjæringen måtte vi sette bort tidligere, forteller Nilsen. Dermed kan de levere raskere til kundene. I tillegg kan de nå produsere mindre opplag enn tidligere. Det er gode nyheter for små og mellomstore kunder som kun trenger få etiketter. På grunn av startkostnader i printingen, anbefaler Nilsen at man velger minst 50 stykker av gangen. 

Egen-markedsføring

-Vi har mye behov for klistremerker til ventilasjonsproduktene våre, forteller Gry Anita Stenshaug i Bjerke Ventilasjon. De er mangeårig kunde hos Axi og er godt fornøyd med produktene og leveransen. De nye merkene skal brukes til merking av blant annet ventilasjonsaggregater. Med den nye maskinen, opplever hun at leveringen går raskere enn før. Bjerke Ventilasjon tror de fortsatt kommer til å ha mye behov for klistremerker i fremtiden og ser markedsføringsverdien. -Firmalogoen er godt synlig når vi merker anleggene våre, og det gjør det også enkelt for driftspersonell, samt teknikere å finne den informasjon og kontaktdata de har behov for.

Viktige tips

Vi er vel flere som har opplevd at firkantede klistremerker etterhvert får eselører og blir lett å dra av. Hvilket råd har AXI? 

-Avrundede hjørner klistrer bedre enn firkantede. De holder lenger, sier Ståle Nilsen. 

Fakta om klistremerker: 

  • Det første klistremerket, eller papirmerket med klister på baksiden, ble til i 1840. Det var verdens første frimerke.
  • Det første moderne klistremerket, som vi kjenner det i dag, ble laget i 1935 av R Stanton Avery fra Oklahoma, USA.  Han grunnlag en av verdens største klistremerkeprodusenter, som i 1990 endret navn til Avery Dennison Corporation.
  • Visste du at klistremerker kan redde liv? Sjekk ut denne:

Trenger du faglig assistanse? Vi hjelper deg!

IMG_5436-2

Ståle Nilsen
Daglig leder

+47 416 73 398.
Mail: stale@axi.no

IMG_5468

Cornelia Christiansen
Grafisk Designer

+47 980 94 302.
Mail: cornelia@axi.no

Lukk meny