Hvordan finne riktige profilklær?

Tenker du å skaffe profilklær til bedriften, men lurer på hvor du skal begynne?

31. oktober 2018 - Av Hilde Christie Wright, Novateur design og kommunikasjon

Et enhetlig uttrykk i profilklær sender gode signaler både utad og innad. Kunder opplever at du fremstår som profesjonell og tydelig, og for en ansatt kan logo på jakken gi følelse av identitet og tilhørighet til et fellesskap. Velger du tøffe klær som de ansatte liker og som ikke alle andre har, kan det heve selvtilliten og hjelpe bedriften til å skille seg ut.

Det bugner av kataloger med fine, funksjonelle profilklær. Hvilken skal du velge? Og hva slags klær vil du ha? Er det ikke godt at noen kvalifiserte kan ta det valget for deg? Vi i AXI veileder deg trygt og enkelt gjennom hele prosessen, enten du vet hva du vil ha eller har mange spørsmål.

Noen ting er det fint at du har tenkt på, men vi hjelper deg i gang fra der du er.

Hva skal profilklærne brukes til?

Er det røffe arbeidsklær som må tåle mye vask og være slitesterke? Eller er det T-skjorter og bukser til bruk på kontoret, evt. jakker som slites lite? Noen av de vanligste profilklærne er T-skjorter, hettejakker, pique-skjorter, skalljakker, fleecejakker, refleksjakker, refleksvester, luer, caps og penskjorter.

Våre leverandører dekker et vidt spekter av klær, fra det dagligdagse til representasjon. Du skal slippe å bla gjennom alle katalogene (med mindre du gjerne vil), og når du har bestemt deg kommer vi med forslag som passer til ditt bruk.

Du kan også ta med klær du har kjøpt et annet sted og la oss trykke på logoen. Vi gjør oppmerksom på at det gir en dyrere pris pr. trykk.

Hva slags trykk skal du ha?

Vi anbefaler transfertrykk eller brodering. Transfertrykk vil si å printe ut logoen først og så trykke den på klærne. Vi i AXI er en av få trykkebedrifter i Norge som har investert i egen maskin, en såkalt «transferlinjemaskin». Det gjør at vi kan gjennomføre hele prosessen her hos oss og spare tid på forsendelser og flere ledd. Ola som betjener maskinen har svart belte i tekstiltrykk etter 15 års erfaring med lignende maskiner, så du er i trygge hender. Med egen produksjonslinje på huset har vi mulighet for raskere levering.

Brodering egner seg best på dressjakker, skjorter, v-gensere og luer. Dette får vi utført hos en samarbeidspartner. En bestilling med broderi kan vanligvis ta opp til 2-3 uker.

Hvor skal logoen sitte?

Når det gjelder logoens plassering er det fritt fram for å tenke litt ut av boksen, sier designansvarlig, Cornelia. – Det vanligste er å trykke firmanavn på brystet eller mellom skulderbladene. Personlig synes jeg det er fint å variere, for eksempel å plassere logoen på mansjetten når det er snakk om jakker, eller i korsryggen på collegegensere. Det er først og fremst T-skjorter de fleste bestiller som profilklær, og da kan det være fint å ha logoen på armen istedenfor brystet. Det er litt mer diskret, men samtidig godt synlig, valgene er mange.

Det er godt mulig å bestille detaljer i logofargen, for å matche bedriftens uttrykk. Du kan velge ulike farger på snorene til hettejakker, og på zipper-puller til boblejakker. Borrelåser på bager og strikker til ryggsekker kan komme i den fargen du ønsker.

Cornelia viser frem noen alternative jakker og forklarer hvor logoen bør plasseres.
Cornelia viser frem noen alternative jakker og forklarer hvor logoen bør plasseres.

Hva trenger vi fra deg?

Hvis du allerede har logoen på en fil av god kvalitet, er jobben din gjort, ved siden av å velge hva slags profilklær du vil ha.
Det er viktig å vite at en jpg-fil ikke gir bra nok resultater i trykken. Det som trengs heter vektoriserte filer som sørger for at logoen forblir uendret, selv om den endrer størrelse. Har du ikke tilgang på slike filer, hjelper vi i AXI deg med det, men regn med en kostnad i reproarbeid.

Et tips:
Du kan trykke opp flere logoer enn du behøver og ha dem liggende. Minste produksjon av logo er 15 stk. Kommer det nyansatte eller dere trenger flere klær, er det bare å stikke innom og få dem trykket mens du venter. Regelen er at jo større kvantum du trykker, jo billigere blir det pr. stykk. Årsaken til det er at det tilkommer en oppstartskostnad første gang, som du ikke betaler neste gang hvis du beholder samme logostørrelse.

Ta kontakt, uansett hvor du er i prosessen med profilklær. Vi møter deg der du er – og kommer gjerne på besøk med vareprøver og gode råd.

Vi i AXI er en av få trykkebedrifter i Norge som har investert i egen maskin, en såkalt «transferlinjemaskin». Det gjør at vi kan gjennomføre hele prosessen her hos oss og spare tid på forsendelser og flere ledd.

Trenger du faglig assistanse? Vi hjelper deg!

IMG_5436-2

Ståle Nilsen
Daglig leder

+47 416 73 398.
Mail: stale@axi.no

IMG_5468

Cornelia Christiansen
Grafisk Designer

+47 980 94 302.
Mail: cornelia@axi.no

Lukk meny